Vera's Vine
Fredag: 13:00 - 17:30
Lørdag: 10:00 - 13:00

Events

Her vil løbende blive opdateret med nye tekster og billeder fra vores events, messer og rejser til Italien.

Uddannelsesrejse til Bourgogne

Efter en travl sommer med mange rare kunder, trængte vi til ferie. Allerede sidste år bestilte vi en uge i en af de eftertragtede luksusmaxicaravans med  direkte udsigt til Gardasøen. I lavsæsonen er disse lejligheder til at få til en overkommelig pris. Den første ferieuge var således ikke planlagt, men forskellige mål var på tale, deriblandt Beaune i Bourgogne. Vores kendskab til dette område og især deres vin kunne ligge på et meget lille sted. Flere af vores kunder, bekendte og familie omtalte stedet med stor begejstring, nogle sagde at verdens bedste hvidvin kom fra Puligny Montreasaut. OK- det blev vi lidt nysgerrige efter at afprøve, men da vi ikke begge går ind for nøjagtig planlægning, lod vi flere mulighder stå åbne, men bestemte 1. feriedag at køre mod Beaune, som vi nåede 2. dag efter en overnatning i Tyskland. Vores forventning til området var, at det nok lignede Alsace men lidt mere elegant. Vores første indtryk af Beaune var lidt skuffende. Husene virkede noget grå og slidte og der var ingen blomster udenfor. Fortovene var noget ramponerede. Vi gav byen en chance og bestilte 2 nætter på et hotel midt i byen og gik på opdagelse. Efter et par hundrede meter var der pludselig et skilt hvorpå der stod Hotel de Ville og bagved lå det flotteste rådhus. Længere inde i byen lå det berømte kæmpestore Hotel Dieu, et gammelt hospital og fattighus. Det var meget imponerende især tagkonstruktionen. Lidt blomster var der også på torvene i byen.Vores første besøg i en vinforretning var i sagens natur noget famlende, men med hjælp fra den kompetente kvindelige ekspedient fik vi smagt og købt nogle gode flasker. På jagt efter verdens bedste hvidvin, havde vi fået anbefalet at besøge Chateaux Meursault. Det var også rigtig flot og vinen var rigtig god, men det bedste besøg var hos Olivier Leflaive Puligny Montrachet Der fik vi en meget professionel og lærerig smagning af en meget dygtig winemaker og sommelier. Efter dette besøg var vi en del klogere på vin, kommuner, jordbundsforhold og lidt fattigere på euro. De gode flasker vil vi så nyde sammen med børnene under private former. Om aftenen spiste vi på forskellige restauranter i byen og fik så meget smag på den gode mad, at vi bestilte endnu to nætter på hotellet. Vejret var rigtig godt alle dage, så vi kunne sidde ude og spise. Denne lille uge betragter vi som en forsmag på Bourgogne og maden i området bekom os meget vel. Spørgsmålet om de i Puligny Montrachet laver verdens bedste hvidvin, vil vi ikke helt svare ja til men meget galt er det ikke. Derefter gik turen lidt mod syd og østover gennem den lange Frejustunnel til Italien, hvor vi føler os noget mere på hjemmebane. Vel ankommen til vores dejlige maxicaravan i Lazise, kunne vi ikke helt holde os fra at arbejde. Vi besøgte Cantine di Monteforte i Soave og smagte bl. a. en ny Ripasso, som faldt i vores smag og derfor skal indgå i vores sortiment. Vi var også lige en tur i Valpolicella og besøge Accordini. Vi var så heldige både at smage deres gode vin og kom med en tur i vinmarken, hvor de var i gang med at plukke Corvinadruer til Amarone. Druerne var af meget høj kvalitet, så de forventer et godt vinår i 2012. Resten af ugen slappede vi af.

Kokkekursus i Marciana della Chiana

I sidste uge har pigerne og jeg været på kokkeskole i Marciana della Chiana, en lille by i Chianadalen i Toscana. Kokkeskolen hedder Smag Toscana og drives af Majbritt og Ryan Solberg, som har den amerikanske italiensk gifte kok Ryan ansat til at lede tropperne. Det gjorde han rigtig godt. Mens vi var der, havde de en rigtig sød og frisk praktikant Maj, som hjalp til med alting. Vi var et hold på 7 personer, som arbejdede rigtig godt sammen. Kurset var meget inspirerende og velorganiseret og kan på det varmeste anbefales. Der er dog en vis risiko for at tage nogle ekstra kilo på, for der blev ikke sparet på hverken mad eller drikke. Alle måltider bestod af mindst 4 retter både frokost og aftensmad. Desuden var vi ude og spise på to autentiske restauranter, på tur til Montepulciano, Siena og på besøg hos en slagter, der lavede fantastiske pølser og skinker. Tur til en vingård og marked blev der også til. En af dagene hvor vi havde køkkenfri, var vi så heldige, at nogle af de andre deltagere tilbød at køre os til et stort Outlet Center, hvor vi kunne købe mærkevaretøj og tasker til billige penge. Majbritt og Roald var fantastisk gode til at hygge om gæsterne. Vi blev i den grad vartet op. Det var et rigtig godt ophold.